Hopp til innhold

Populære søk

Rolex

Cartier

Dykkerur

Speedmaster

Breitling

Tag Heuer

Longines

Breitling Navitimer

navitimer-heritage-1960_2

Oppdatert

25. november 2024

Tekst

Urmaker Bjerke

navitimer-heritage-1960
I 1952 ble Willy Breitling oppsøkt av anerkjente «US Aircraft Owners and Pilots Association» (AOPA) og bedt om å lage en ny kronograf for medlemmene. Han bestemte seg for å utvikle et innovativt instrument til håndleddet, som ville gjøre det mulig for piloter å utføre alle nødvendige beregninger som gjennomsnittshastighet, tilbakelagt distanse, drivstofforbruk, stignings- eller nedstigningshastighet og konvertering av miles til kilometer eller nautiske mil.

DEN FØRSTE «ALL-BLACK» Breitling NAVITIMER

På den tiden krevde beregninger en logaritmisk lysbilderegel. Willy Breitling tilpasset derfor den originale logaritmiske skyveregelen fra 1940-tallets Chronomat for luftfartsformål og integrerte den i en roterende ramme, omgitt av små perler for å gjøre den lettere å manipulere.

Kassens diameter ble fastsatt til 41 millimeter, noe som var stort for sin tid – men nødvendig for å sikre at all informasjon fra skiven var lett å lese. Lesbarheten ble ytterligere forbedret av overdimensjonerte arabiske tall fylt med radium som sto i kontrast med den sorte urskiven. Når det gjelder navnet, Navitimer, er det passende nok en kombinasjon av navigasjon og timer.
Da Navitimer endelig ble introdusert for AOPA, var det en umiddelbar suksess blant foreningens medlemmer.

Denne aller første Navitimeren, designet for AOPA, hadde ikke Breitling -merkenavnet eller -logoen på skiven. Den ikoniske 806-referansen var ikke stemplet på baksiden, og klokken ble kun distribuert til AOPA-medlemmer. Imidlertid, bare noen få år senere, rundt 1956, ble Navitimer gjort tilgjengelig på det åpne markedet, med datidens Breitling logo plassert på skiven, uten noen referanse til AOPA. Det var da den også fikk sin nå ikoniske 806-referanse.

En enkel måte å finne ut om en tidlig Navitimer ble solgt til AOPA, er ved å se på logoen. Alle klokker med AOPA-logoer med vinge, signert «AOPA», ble levert til den berømte amerikanske foreningen, mens usignerte modeller med Breitling logo ble kommersialisert gjennom Breitlings verdensomspennende distribusjonsnettverk.

En av de mest ikoniske designene fra 1959 ble utgitt på nytt i 2019 som en hyllest til den første Navitimeren med Breitling logo: Navitimer Ref. 806 1959 Re-Edition. På slutten av 1950-tallet, mens de fleste av de ledende flyselskapene var engasjert i kappløpet om å tilby transatlantiske flyvninger, ble Navitimer en bærebjelke i hver cockpit og kunne sees på håndleddet til en rekke piloter som fløy utenlands, noe som gjorde Breitling til den offisielle leverandøren til verdens luftfart.

breitling_navitimer_2548_19-02-19-2_komp

«TWIN-JET» NAVITIMER

Selv om Navitimer allerede hadde hatt suksess i omtrent et tiår, fikk den en moderne oppgradering på begynnelsen av 1960-tallet. Urskiven ble endret til å ha en underskive i hvit farge, en estetisk modifikasjon som opprinnelig ble lansert på SuperOcean noen år tidligere i 1957, og som brakte et moderne preg og forbedret lesbarhet til Navitimer.

Like etter utviklet bezelen seg med et mer «taggete» ytre og rundt 1965 mottok Navitimer den berømte tvillingjet-logoen laget av to overliggende fly, mens noen tidligere logoer også forble i produksjon. Dette nye designen tok «pilotenes favorittkronograf» til et nytt nivå og ble et ikon etter å ha blitt båret av kjente personer som jazzmusikeren Miles Davis og Formel 1-mesterne Jim Clark, Graham Hill og Jo Siffert. Fra da av, enten på et fly, på en båt eller i en bil, ble Navitimer sett overalt.

Breitling_plakater

DEN FØRSTE AUTOMATISKE NAVITIMEREN 

Slutten av 1960-tallet brakte en ny utfordring til urmakerindustrien, ettersom den mekaniske kronografen ikke lenger var interessante for den yngre generasjonen og ble truet av billigere quartzurverk. For å overvinne denne utfordringen begynte Breitling den ambisiøse og visjonære utviklingen av et av de første automatisk mekaniske kronografurverkene. Breitling Chrono-Matic ble utviklet i samarbeid med Heuer-Leonidas og Buren-Hamilton, og ble lansert 3. mars 1969. Modellen tilbød to ur i ett – en mekanisk automatisk klokke og en kronograf, noe som betydde at folk ikke lenger måtte velge mellom de to.

Samme år presset Breitling grensene innen design enda lenger da kassen til Navitimer vokste til en størrelse på 48 millimeter. Selv om klokken var mye større enn andre på markedet på den tiden, gjorde modellens svært korte lugs den behagelig å ha på seg og sikret suksessen blant et yngre, mer urbant og trendy klientell.

catalog-1987-1-de-p3-navitimer-air_v2_2000
To nye ur ble utviklet: en automatisk versjon utstyrt med det revolusjonerende Chrono-Matic-kaliberet (Ref. 1806) og en manuell versjon (Ref. 816). Begge var utstyrt med den nylig patenterte vanntette dreibare bezelen. Den klassiske og vellykkede 41-millimeter store Navitimeren forble i produksjon og fikk en moderne og nyttig datoangivelse i en automatisk versjon (Ref. 8806) og en manuell versjon (Ref.7806).

I 1986 møttes to moderne ikoner, da den legendariske sangeren Serge Gainsbourg, bar Breitling Navitimer (referanse 81600). Han inkorporerte til og med sin egen unike stil ved å bære klokken på en særegen lenke laget av platina. Siden den gang har Navitimer vært en bærebjelke i Breitling-kolleksjonen og har blitt utstyrt med merkets mest kompliserte og prestisjefylte urverk, inkludert Breitling Manufacture Caliber 01 i 2010 og et kronografurverk med «split-seconds» i 2017.

Med en karriere som strekker seg over mer enn 65 år, er Navitimer den mest ikoniske klokken Breitling noen gang har produsert, og er fortsatt det ultimate instrumentet for piloters håndledd den dag i dag.

Uten-navn-1

I år lanserte Breitling en ny kolleksjon med Navitimere for å hylle den første modellen med den velkjente AOPA-logoen. Modellen har blitt svært populær, og du finner den og de andre Navitimer modellene hos Urmaker Bjerke i butikk og i nettbutikken.