Et rendyrket Rolex-univers i hjertet av Oslo

Oppdatert
09. desember 2025
I november 2024 åpnet Urmaker Bjerke i samarbeid med Rolex den første Rolex boutique i Skandinavia. Den flotte butikken i Nedre Slottsgate er allerede godt etablert, og strømmen av nysgjerrige kunder fortsetter å øke.
Tekst: John Rørdam | Foto: Einar Aslaksen/Pudder Agency
Aleksander Bjerke Opsahl, salgsdirektør hos Urmaker Bjerke, forteller at noen har lurt på hvorfor Rolex ikke fikk en sentral plass i det nye Bjerke-huset.
– Ja, og det er lett å tenke slik, men historien skjedde i motsatt rekkefølge enn hva mange tror. Det startet med at vi var i dialog med Rolex om å åpne en egen butikk forbeholdt merket, noe de syns var en god idé. Vi ble raskt enige om at lokalene i Nedre Slottsgate var de best egnede, og derfor måtte vi begynne å lete etter en lokasjon til en multibrand-butikk, sier Aleksander. Han opplever at et rendyrket Rolex-univers har blitt veldig godt mottatt, og at det langvarige samarbeidet med Rolex har blitt styrket gjennom denne prosessen.
– Vi er veldig fornøyde med prosessen for å skape den nye butikken, og at ambisjonene til Rolex har vokst i takt med våre. Butikken har en utforming og størrelse som er skreddersydd for vårt marked. En viktig del av det er at du til enhver tid møter personale som er dedikert til merket, og det er noe kundene setter pris på. En utfordring som Rolex og vi har jobbet for å løse er selvfølgelig at det til enhver tid skal være klokker tilgjengelig i butikken. Rolex er så populære over hele verden at vi kan selge mer enn det vi får inn. For at kunder skal ha noe og se på og prøve på armen har vi derfor jobbet aktivt sammen med Rolex med å sørge for å ha et godt utvalg inne til enhver tid.
Har dere nå alle Rolex-modellene tilgjengelig?
– Ja, det er faktisk ikke så langt unna, men vi har et godt utvalg, også av sportsmodellene. Om vi ikke har nøyaktig den modellen du er ute etter, så har vi i hvert fall alle størrelser som du kan prøve og vurdere. Vi opplever stadig at folk kommer inn og har en oppfatning om hva de skal ha, men at de ofte skifter mening når de ser andre ting de liker, forklarer Aleksander.
Interessen for Rolex blir kanskje ikke mindre av at Urmaker Bjerke satser stort?
– Trykket på Rolex bare øker, og besøkstallene i butikken har vært svært gode. Vi er en partner som skal balansere det å forvalte Rolex som merkevare, men likevel beholde vår egen identitet. Vi ønsker selvfølgelig å selge klokker, men vi må også forstå både hvordan Rolex tenker og hvordan luksussegmentet fungerer. Selv om Rolex kunne økt produksjonen ville det å oversvømme markedet med produkter gjør merket mindre eksklusivt. Det er krevende å opprettholde de strenge kravene til kvalitet. Mange produsenter tester 10 av 100 klokker i en produksjon, Rolex tester absolutt alle klokker.
Møter kundene på nye måter
I Nedre Slottsgate treffer vi en travelt opptatt Joakim Majlund Reinskou, butikksjef i Rolex boutique, som forteller om mange fortrinn med en butikk som kun fokuserer på et brand. Han ser bare fordeler med timebestilling og elsker den nye måten å jobbe på.

– Den største forskjellen, bortsett fra en ny og superflott butikk, er at vi er mye mer forberedt når kunden kommer inn døren. Bookingsystemet vårt gjør at vi vet hvorfor du kommer – om du skal hente en ny klokke, se på en modell, eller hente/levere klokke på service. Det gjør hvert besøk til en mer skreddersydd opplevelse for kunden, sier Joakim.
– Det var litt blandede følelser hos enkelte av våre kunder, og litt uvant for noen at du måtte booke time. Når vi forklarer hvorfor dette er en fordel, og du opplever at vi har gjort en jobb før du kommer, så er mitt inntrykk at det utelukkende blir oppfattet som noe veldig positivt. Det blir mindre stress, og vi har god tid til å se, prøve og prate om klokkene i en rolig atmosfære.
Kan man fortsatt komme innom uten timebestilling?
– Ja, selvfølgelig. Det er bare å komme innom, men det kan hende at du må vente litt hvis alle er opptatt. Derfor anbefaler vi alle å bestille en time på nettsiden vår. Skriv en liten melding til oss om hvilke modeller du har lyst til å se på eller hva du lurer på. Det er vårt mål at alle skal få den samme servicen og opplevelsen, uansett om du skal kjøpe din første Rolex eller om du har en kundehistorikk over flere generasjoner. Den største forskjellen er rett og slett om du gir oss muligheten til å forberede oss, så for å få det aller beste ut av både oss og besøket er det smart å bestille time, forklarer Majlund Reinskou.
Det er en stor butikk, og de fleste er kanskje klar over at det ikke er like lett å få tak i den klokken du er på jakt etter. Kan dere tilby flere klokker enn tidligere?
– Ja, og det er kanskje en av de aller største forskjellene. Vi har stor plass å boltre oss på, og vi har veldig mange klokker på utstilling. Nå har vi også enkelte spesialmodeller som du ikke finner så mange andre steder.
Hva ønsker Rolex at kundene skal oppleve når de kommer inn i butikken?
– Rolex har noen ufravikelige krav til kundeopplevelsen, men vi mener vi har funnet en god balanse som ivaretar at vi nordmenn er ganske avslappede og uformelle. Det skal likevel være en premium opplevelse. Vi har for eksempel ikke noen som bare jobber som vert eller kun serverer kaffe eller kun åpner døren – alle som jobber her gjør alle oppgaver. Vi liker den strukturen bedre, og tror også at kundeopplevelsen blir bedre slik, avslutter Joakim og ønsker alle velkommen til den nye butikken.







