Nå løftes urmakerne frem fra verkstedet!
Oppdatert
30. oktober 2024
Det er ikke bare i butikken det er forandringer hos Urmaker Bjerke. Urmaker Audun Furu-Bolstad og serviceleder Heidi Bjerke Opsahl, kan fortelle om utvidelse av verkstedet og en ny digital hverdag. I tillegg har urmakerne fått en sentral rolle i den nye butikken.
Tekst John Rørdam | Foto Pål Laukli
– Ja, det blir mindre løping på oss, nå kan vi bare skrive inn serienummer og få all informasjonen vi trenger ved noen enkle tastetrykk. Vi kan også sjekke tilgang til alt av deler som kreves, og bestille det vi måtte mangle. Alle prosessene går raskere, og da blir leveringstiden kortere. Jeg mener at det blir bedre kvalitet på det vi gjør også. Nå har vi alltid riktig og 100 % oppdatert informasjon om de forskjellige operasjonene vi gjør på klokkene, sier Audun.
– Det blir nesten som et manus dere kan følge, skyter Heidi inn.
– Det er riktig, manualene tidligere var som en liten bok, i tillegg til egne notater fra kurs vi hadde deltatt på. Det skal sies at vi alltid har oppdatert kunnskap, både gjennom kurs og utdanning. I tillegg har vi nå alltid en korrekt bruksanvisning vi kan følge til punkt og prikke. Det er helt klart til stor hjelp når vi gjør ting som er litt utenom det vanlige, men på ting vi gjør nesten daglig så kan vi rutinene godt. Det sitter i fingrene. Det er jo slik at produsentene hele tiden gjør små forandringer og oppdateringer, og nå har vi alltid den siste informasjonen tilgjengelig på arbeidsbenken. Det er nesten som et dataspill, smiler Audun.
Det er nok mange kunder som er glade for kortere leveringstider, og kanskje noen blir glade for å se en urmaker i den nye butikken også. Hva er tanken bak å gjøre urmakerne mer tilgjengelige for kundene?
– De som er i butikk vil fortsatt sitte og jobbe, men kanskje med litt enklere oppgaver. Det vil alltid være en til to urmakere tilgjengelig i butikken. Det blir et hyggelig serviceområde hvor du slipper å stå over en disk, men kan sette deg ned og prate med en urmaker hvis du ønsker det. Mange vil gjerne få forklart hva som er gjort med klokken, uansett om det er en service eller en reparasjon. Det kan være greit å vite om det er noe du må følge litt med på, eller om det er behov for videre service. Når du henter en klokke etter en stor reparasjon så har vi lyst til at det, i likhet med når du kjøper en ny klokke, skal være en litt høytidelig overrekkelse, forklarer Heidi.
– Ja, vi hadde for eksempel en kunde som hentet en Rolex Cosmograph Daytona som var restaurert på fabrikken, med en prislapp på et sekssifret beløp. Det var en veldig verdifull klokke og en omfattende restaurering, og da er det fint å kunne forklare og snakke gjennom det som er gjort. Klokken var verdt langt mer enn en ny av samme modell, og i slike tilfeller er det litt ekstra stas å hente klokken. Vi kan gjøre vårt for at det blir en fin opplevelse, akkurat som om du skulle hente en ny klokke, forteller Audun.
Audun tror at både urmakerne og kundene vil sette pris på å treffes, og at grepet har flere positive effekter.
– Det er jo både for å løfte fagkunnskapen litt frem i daglyset, og at vi samtidig kan gjøre enkle ting på sparket slik at du slipper å levere klokken inn for småting som kan fikses raskt. I tillegg til urmaker så vil det være egne ansatte som er dedikert til serviceavdelingen, og som vil ha full oversikt over prosessene. Urmakerne vil også kunne hjelpe til hvis du skal kjøpe en ny klokke, og har spørsmål av en mer teknisk art. Da kan det være greit å la en fagperson forklare, sier Audun.
Har det vært tid til andre ting enn å bidra til planlegging av Bjerke-huset og effektivisere hverdagen?
– Jada, vi har fått på plass en ny urmaker, og det har vært mye kurs og videreutdanning. Mange av oss har vært ute og jobbet på fabrikkene til flere av produsentene for å lære mer. Så nå skal vi være rigget for å ta imot både flere klokker og kunder, og ikke minst være oppdaterte både med kunnskap og utstyr, sier Audun.
– Vi må heller ikke glemme den nye butikken i Bergen som har blitt fantastisk flott. Der er verksted og service også integrert i konseptet. Tilbakemeldingene fra kundene både i Bergen og Oslo har vært svært gode. Jeg tror de åpne løsningene til service og verksted er positive for opplevelsen, men at det likevel er et lite skille mellom det som er servicerelatert og det som er butikk. Det er uansett to forskjellige ting, selv om de også henger sammen i helheten av det vi leverer, sier Heidi.
En av mange spennende nyheter er at Urmaker Bjerke ikke bare skal selge nye klokker i butikken, men har også funnet plass til et utvalg brukte klokker. Audun mener at urmakerne kan gjøre god nytte for seg for kundene som vurderer et bruktkjøp.
– Ja, Bjerke Vintage & Pre-Owned ligger vegg i vegg med der urmakerne sitter, og det tror jeg kan være veldig nyttig. Det er jo litt annerledes å kjøpe en brukt klokke. Selv om det er garanti på de brukte klokkene også, kan det være ekstra betryggende å få en prat med en urmaker som kanskje kan gå litt mer i detalj på tilstandsrapporten. Jeg tror det vil være veldig nyttig for de som er i butikken å ha urmakerne litt nærmere. Det er mye kunnskap vi kan dele som vil gjøre at alle øker kompetansen om klokkene vi tilbyr.
Hva blir den største forskjellen i den nye hverdagen med Bjerke-huset?
– Jeg tror at Bjerke-huset er nesten som en permanent «watch fair». Vår oppgave i den nye butikken er å løfte frem at det som skjer på verkstedet er en viktig del av Urmaker Bjerke, og at vi gjennom den gode servicen og fagkunnskapen klarer å tilføre merverdi i størst mulig grad. Derfor tenker vi på Bjerke-huset som en helhet. Vi som jobber bak fasaden er like stolte som alle andre over den nye butikken, og vi er godt forberedt på vår del av jobben med å sørge for gode klokkeopplevelser og fornøyde kunder, avslutter Heidi.
I det nye Bjerke-huset er urmakerne alltid tilgjengelig for spørsmål og enkle oppgaver som kan tas på sparket.