En reise over Nordsjøen med Serenity og Urmaker Bjerke
Oppdatert
29. januar 2024
Tekst
John Rørdam
Foto
Pål Laukli/Tinagent
Å seile til Shetland har vært en myteomspunnet sjøreise helt siden vikingene dro på tokt. I dag er norske seilere langt mer velkomne, og når seilbåtene som deltar i Shetland Race ankrer opp etter overfarten er det god stemning i Lerwick.
AT KLOKKER ER NÆRT knyttet til seilsport er en kjent sak, og for å teste om klokkene tåler sjøsprøyt mønstret Charlotte Aurora Schmedling og Joakim Bjerke fra Urmaker Bjerke, i tillegg til fotograf Pål Laukli, i juni 2023 på båten som vant regattaen i 2022. Skipper Fridtjov Bergmann på den 44 fot store Serenity har både erfaring og ambisjoner på vegne av mannskapet.
– Siden jeg seilte Shetland Race for første gang i 1996 har det blitt mer enn 20 turer over Nordsjøen, og det var på den første turen som helt uerfaren jeg ble bitt av havseilingsbasillen. Serenity, en Beneteau First 44.7, kjøpte vi i 2010 for å oppfylle drømmen om å krysse Atlanterhavet, så det er en båt som har bevist at den tåler tøffe havseilaser, forteller Fridtjov.
FOR SHETLAND RACE 2023 var det meldt relativt snille forhold, og bekymringen før start var om det blir nok vind. Erfarne seilere vet at værforholdene endrer seg raskt, og at den lunefulle Nordsjøen kan by på overraskelser.
– Vi vant i fjor, men ingenting er gitt uansett hvor heftig båt eller mannskap du har. Det skal alltid seiles først. Sånn som været er meldt nå kan vi risikere å seile inn i et område uten vind, og da stopper alt opp. Å ligge stille og se båter seile forbi på hver side er mildt sagt frustrerende. I slike små lavtrykk med regn suges all energien opp, og da blir det helt vindstille. Det hjelper med erfaring, men under akkurat slike forhold handler det også mye om flaks. Det er så lokalt og marginalt at det er umulig å forutse eller planlegge, sier Fridtjov og legger ikke skjul på at seiling kan ha sine frustrerende sider.
CHARLOTTE HAR ALDRI SEILT, mens Joakim har litt erfaring. Skipper Fridtjov tenker at oppgavene de vil få underveis er avhengig av forholdene som møter båten ute i Nordsjøen. Han forklarer at vekt er en faktor som kan påvirke farten, men vekt i form av mannskap som kan kommanderes til å sitte på ripa for å rette opp båten er bra. Det er en oppgave som verken krever kunnskap eller erfaring.
– Første gangen jeg seilte hadde jeg nesten ikke seilt før, og de jeg seilte med hadde heller ikke mye erfaring. Vi seilte i klassen uten spinnaker, og det gjør det litt enklere. Det beste rådet er nok å ta med noen som har erfaring og kan seile. Det vil nok gi den beste læringskurven, så å seile med oss er en fin introduksjon til havseiling. Nivået på båtene er variert, noen er med for å få en flott tur, mens rundt halvparten av båtene har ambisjoner. Det er ekstra spennende i år, siden det tidligere har vært en overvekt av båter fra Bergen og Vestlandet. I år er det mange nye båter fra andre kanter av landet, og dermed flere sterke konkurrenter. Noen av de er raske og gode båter som har vunnet andre race, men turen over Nordsjøen er spesiell så det vil vise seg hvem som håndterer forholdene best, sier Fridtjov og stoler på at alle turene over Nordsjøen skal gi Serenity en liten fordel.
UT FRA BERGEN er det god stemning i båten, og det er et imponerende syn når 40 havseilere forlater Vågen midt i Bergen sentrum. Det er lite vind og værmeldingene er i stadig endring. Hva som vil være den beste strategien er usikkert, og vurderingene baserer seg på erfaring og usikre metrologiske oppdateringer. Ombord endrer stemningen seg når båten nærmer seg starten ved Marstein Fyr, alvoret blir tydelig og mannskapet er plutselig i regatta-modus. Det som hittil har vært rolig småprat om vær og vind blir til korte ordre og tydelige meldinger fra det øyeblikket båtene begynner å krysse fram og tilbake før startsignalet går. Det er fascinerende å se hvor tydelig strategien til de forskjellige båtene umiddelbart kommer til syne da seilbåtene stikker av sted i hver sin retning. Serenity velger å gå sydover for å få en gunstig retning på vinden over Nordsjøen.
– Vinden skulle snu og komme i en optimal retning, men vind er uforutsigbart. Først forsvant den helt, men i løpet av kvelden kom den tilbake. Bare ikke akkurat slik som vi hadde sett for oss. Det var kuling som kom rett imot og vi måtte kjempe mot kreftene for å komme oss fremover. Både bølger og vindretning var utfordrende. Dagen før satt vi på skippermøtet, og var bekymret for om det ville bli nok vind til å rekke tidsfristen. De værmeldingene var ikke til å stole på. Når været står på som verst kjenner du at du lever, for å si det slik. Det var rett og slett tøft, og du får respekt for havet og naturkreftene. Du føler deg ganske liten når alt du ser rundt deg er vann, forteller Joakim.
VINDRETNINGEN gjør forholdene ombord på Serenity krevende, og mannskapet begynner etter hvert å kjenne på at det er en slitsom seilas de er ute på. Nordsjøen spiller ikke på lag og enkelte av de mer uerfarne seilerne får kjenne på hvordan energinivået ikke blir bedre av å være sjøsyk. Det mumles i krokene om at alle som tenker på seiling som en rolig og avslappende måte å reise på neppe har seilt regatta over Nordsjøen. Når båten krenger i vinden og slår mot bølgene er alt du gjør fysisk krevende og slitsomt. En av de uerfarne seilerne mener at en god sammenligning er å skulle ta en berg og dalbane samtidig som du skal bevege deg rundt, spise, sove, ta av og på klær og utføre arbeidsoppgaver.
– Jeg har jo vært på sjøen før så jeg vet jo at det kan være litt slitsomt, men jeg tror ikke alle helt vet hvor krevende en slik tur er rent fysisk. Bare det å gå under dekk for å hente noe mens du blir slengt veggimellom er ganske heftig. Å sitte på toalettet er omtrent som å sitte på en mekanisk okse. Det er overraskende vanskelig, ler Charlotte
ETTER Å HA KJEMPET mot Nordsjøen og gjenstridige vindforhold i snart 30 timer begynner Serenity endelig å nærme seg Lerwick. I det mannskapet begynner til å glede seg over å se land og ikke minst drømme om et varmt måltid mat rundt et bord som ikke står på skrå eller gynger, løyer vinden igjen, og gjør det siste strekket til en frustrerende seigpining. Skipper Fridtjov kjenner heldigvis til forholdene i innseilingen til Lerwick og klarer å lure Serenity raskere enn forventet over mållinjen. Når signalet fra Lerwick Boating Club endelig kommer tar det ikke mange sekunder før seilene er nede og motoren startet. Da mannskapet endelig fikk satt seg ned med en ankerdram, varm mat og en kald øl begynner erfaringen fra turen allerede å bli mer positive enn bare noen timer tidligere. Skipper Fridtjov har opplevd dette før, følelsen av å komme i havn – alle er slitne, sultne og trøtte – men med en unik mestringsfølelse av å ha klart noe sammen.
OPPLEVELSEN AV TID OMBORD på en båt når du krysser havet er spesiell. Tiden går raskt når forholdene er på seilernes side, eller snegler seg sakte fremover når alt virker som en håpløs kamp for hver bidige meter. Følelsen av å ha oppnådd noe som et lag er uansett god når erfaringene deles over et glass på Lerwick Boating Club med utsikt over havna.
– Da vi nærmet oss Shetland roet vinden seg, og stemningen bikket over til idyllisk med de vakre grønne åsene på Shetland i sikte. Det er utrolig hvor raskt du glemmer alt som var slit somt. Det bor jo en liten eventyrer i meg, så seilingen vil alltid være fascinerende, men jeg foretrekker nok litt mer medvind. I en regatta så seiler du etter klokka og du må ofte jobbe mot vinden, da høres det ut som en bedre løsning å seile dit vinden tar deg, konkluderer Joakim
Klokker som holder stilen i ruskevær og sjøsprøyt
Det er lange tradisjoner i seiling, og tidtaking har alltid vært en del av seilsporten. Klokkene som skal brukes til havs må selvfølgelig være vanntette, robuste og gjerne med et design som gjør det enkelt å se tiden i vind og vær under varierende lysforhold. Når vi snakker om konkurranseseiling er det klokker med tidtakerfunksjoner som gjør det enkelt å følge med på nedtelling til start, som kanskje er det viktigste. Du kan selvfølgelig gå for en smartklokke med GPS og pulsmåling, men hvor stilig er det? Seiling handler også om historie, tradisjoner og estetikk, ikke bare funksjon. Selv om mange racingbåter i dag ser ut som futuristiske konstruksjoner finnes det ikke en båt i verden som ikke ville kledd klassikere som Rolex Yacht-Master eller Omega Seamaster. Det finnes også andre alternativer som helt klart tar seg godt ut, uansett om du går ombord i en gammel båt av tre eller en moderne i karbon. Her er klokkene som ble med på turen til Shetland.
I det nyeste Bjerke Magasinet får vi et innblikk i Bjerke-familien og deres hverdag i den familieeide bedriften som fylte 100 år i 2023. Fargerike klokker er mer populært enn noen gang, og klokkeverdenen bader i friske farger og spennende nyanser. Å ta gode klokkebilder er en egen kunst hvor man må tenke på alt fra lyssetting til miljø. Shetlands-gjengen tok med seg et knippe klokker som virkelig tåler sjøsprøyt på seilasen fra Bergen til Lerwick. Verkstedet i Oslo har fått en skikkelig oppgradering og Urmaker Bjerke i Bergen har fått nytt og større lokale i Strandgaten 7. Les Bjerke Magasinet nå!
I det nyeste Bjerke Magasinet får vi et innblikk i Bjerke-familien og deres hverdag i den familieeide bedriften som fylte 100 år i 2023. Fargerike klokker er mer populært enn noen gang, og klokkeverdenen bader i friske farger og spennende nyanser. Å ta gode klokkebilder er en egen kunst hvor man må tenke på alt fra lyssetting til miljø. Shetlands-gjengen tok med seg et knippe klokker som virkelig tåler sjøsprøyt på seilasen fra Bergen til Lerwick. Verkstedet i Oslo har fått en skikkelig oppgradering og Urmaker Bjerke i Bergen har fått nytt og større lokale i Strandgaten 7. Les Bjerke Magasinet nå!