Hopp til innhold

Populære søk

Rolex

Cartier

Dykkerur

Speedmaster

Breitling

Tag Heuer

Longines

Brukte klokker, men helt ny butikk 

Bjerkehuset-1

Oppdatert

12. november 2024

Tilbudet om å kjøpe og selge klokker gjennom Urmaker Bjerke har hittil skjedd i nettbutikken, men i Bjerke-huset har det blitt plass til en fysisk butikk også for Bjerke Vintage & Pre-Owned. Avdelingsleder Mathilde T. Hølaas kan fortelle at det er en stor fordel for kundene.   

Tekst John Rørdam | Foto Pål Laukli 

Det er ganske mye nytt, hele prosessen er ny, men det viktigste er at både salg og kjøp av klokker er enklere. Det viktigste med en fysisk butikk er selvfølgelig at kundene kan se og prøve klokkene. Forutsetning for å bedømme tilstanden er mye bedre når du med egne øyne kan vurdere bruksmerker og andre skjønnhetsfeil. Nå blir den opplevelsen akkurat som når du skal kjøpe en ny, men også når du har en klokke du vurderer å selge er det bedre. Da kan du ta klokken med til oss og så kan vi gjøre en vurdering og forklare hvordan prosessen vil foregå. Jeg tror det blir mye enklere for kundene, og for oss, sier Mathilde T. Hølaas. 

Driftsleder Morten Fosshaug kan fortelle om stor interesse for de brukte klokkene i butikken.  

– Mitt inntrykk er at vi har flere drop-in kunder, og at mange har oppdaget at de kan ta en liten tur i lunsjen. Det er ikke lenger nødvendig å ha en avtale, og det setter nok mange pris på. Beliggenheten midt i Oslo sentrum gjør det også enklere, sier Morten Fosshaug. 

– Det er mange som kommer innom og ønsker å høre litt om hva det er mulig å selge gjennom oss. Vi fikk mange forespørsler tidligere også, men det er nok flere som synes det er lettere å sjekke interessen nå, skyter Mathilde inn. 

Mathilde kan også røpe at det fortsatt er lurt å følge med på nettsiden. 

– Selv om det er en flott butikk har vi ikke plass til alle klokkene vi har inne. Vi skifter utstilling ukentlig. Det betyr at Tudor-klokken du så i butikken forrige uke fortsatt kan være til salgs selv om du ikke ser den igjen i utstillingen denne uken, sier Mathilde og legger til at alle klokkene som ligger ute for salg på nettsiden er tilgjengelige i butikken selv om de ikke er utstilt. 

For alle som er på jakt etter en spesiell klokke har Morten Fosshaug et forslag til løsning. 

– Kom innom butikken så kan vi sammen finne ut nøyaktig hva du er interessert i. Det kan være klokker som vi vet er på vei inn, eller så kan du sette deg på en liste og bli kontaktet hvis det du er på jakt etter dukker opp. Det er lettere å finne ut av dette i en samtale med kunden. Det ligger også en stor trygghet i garantien du får hos Urmaker Bjerke når du kjøper brukt. Den setter mange pris på, og blir nok forsterket av at vi nå også har en fysisk butikk, sier Morten Fosshaug. 

– Det er helt klart en annen dialog og andre henvendelser i butikken. Det er mindre stress å slå av en prat enn å bruke tid på å formulere en mail. Det er vår erfaring allerede, og vi ser også at salget har økt. En annen effekt som vi ikke hadde sett for oss var at modeller som kanskje har blitt liggende litt i nettbutikken uten noe oppmerksomhet, nå forsvinner ut av butikken. Uansett hvor gode bilder vi tar er det ingenting som kan erstatte det å se klokken og prøve den på håndleddet, forteller Mathilde. 

Bjerkehuset-3

Bjerke Vintage & Pre-Owned har et ganske bredt utvalg av de merkene Urmaker Bjerke tilbyr. Selv om Mathilde opplever interesse for alle klokkene, er det likevel noen merker som skiller seg litt ut. 

– Vi får aldri nok av Panerai og Cartier, de forsvinner som regel raskt ut av butikken. Selvfølgelig er også Patek Philippe og Rolex alltid populært. Det som er spennende hos oss er at folk ofte kjøper brukt av andre grunner enn når de kjøper nytt. Vi kan for eksempel tilby «birth year» klokker. Derfor er det ikke bare sportsmodellene i stål som er populære, det kan være spesielle modeller, eller størrelser som ikke lenger er i produksjon. Jeg opplever at markedet har stabilisert seg litt, og at modellene som gikk for veldig høye priser flyttet folks oppmerksomhet over på andre modeller og merker. Det betyr ikke at interessen synker, men at markedet blir bredere og kanskje litt mer spennende, sier Mathilde.  

Både Morten og Mathilde er enige om at de ønsker at så mange som mulig skal ta turen innom butikken for en klokkeprat.  

– Ja, vi forsøker å etablere en oversikt, kartlegge markedet og ha en bedre følelse av hva kundene ønsker. Vi vil gjerne at alle som er på jakt etter brukte klokker kommer innom og forteller oss hva de ønsker seg. Det gir oss muligheten til å styre både tilbudet og utvalget i butikken på best mulig måte, avslutter Morten.