Klokker må oppleves
Oppdatert
30. oktober 2024
Salgsdirektør Aleksander Bjerke Opsahl har det kommersielle ansvaret i Urmaker Bjerke, men han mener at opplevelsene er like viktige som salgene.
Tekst John Rørdam | Foto Pål Laukli
(Foto Aleksander krediteres Truls Qvale/Pudder Agency)
– Det har vært nesten avgjørende i dialogen med merkene, at det ikke «bare» skal være en butikk. Det må være noe mer. Patek Philippe var en av de første vi snakket med, og der synes jeg butikken er løst akkurat slik intensjonen var fra starten. Der er det en stor vegg hvor det er en utstilling, og det er meningen at den skal variere. Der vil det dukke opp utstillinger rundt forskjellige temaer, gjerne med fokus på forskjellige komplikasjoner som evighetskalendre eller kronografer. Det kan også være historisk fokus. Tudor er et annet eksempel, de har også satt av plass til rullerende utstillinger. Dette er et av få steder i verden hvor de gjør det, forteller en entusiastisk salgsdirektør.
Det høres ut som visjonen er et opplevelsessenter for klokkeinteresserte?
– Det er det absolutt. Tar du turen innom TAG Heuer er det nå en racingsimulator fra Porsche hvor du kan teste kjøreferdighetene dine på racerbanen. Det er slik vi ønsker å jobbe, og når du som kunde er innom vil det være en dynamikk som gjør at du vil oppleve nye ting. Kanskje ikke hver gang hvis du er innom ofte, men det vil jevnlig være ting som endres eller ting som skjer. I det nye Bjerke-huset kan vi ta det lenger og tilby mer, det gir oss mange nye muligheter for gode møter med kundene, sier Aleksander.
Han er også opptatt av balansen mellom Urmaker Bjerke og merkene.
– Hvis du åpner døren til Patek Philippe så kommer du inn i merkets eget univers, men de som møter deg er fra Urmaker Bjerke. Det er vår standard på service, og du har muligheten til å gå videre inn i vårt eget område. Du vil alltid møte Urmaker Bjerke, og jeg tror det er lett for oss som bor i Norge å skjønne den balansen. For alle som kommer som turister er det nok litt mer vrient å se koblingen, men det er ikke noe vi er bekymret over. Det er hjemmemarkedet som er det viktigste for oss, sier Aleksander.
Han forteller at det i et så stort prosjekt alltid dukker opp overraskelser, noen er enkle og kan løses kjapt. Det har vært en løpende dialog med merkene i et og et halvt år, og at den har vært konstruktiv og god selv om ikke alt landet.
– Nei, dessverre har noen merker underveis i prosessen funnet ut at dette ble en for stor satsning, og samtidig er det noen merker som i større grad vil satse på egne utsalgssteder. Det er synd at ikke alle er med videre, men på den andre siden så åpner jo det for nye muligheter. En nyhet hos oss var på plass allerede til åpningen. Grand Seiko er et merke vi synes passer godt hos oss, og det er ekstra gøy at det er japansk. Det lages klokker av høy kvalitet også utenfor Sveits, men vi har en liten jobb å gjøre mot kundene slik at de både forstår hvor fantastiske disse klokkene er og kanskje lærer litt om den spennende historien til Grand Seiko.
Hvilke planer har dere for fremtiden?
– Det er både plass og muligheter for flere merker. Vi har ingen konkrete planer, men vi orienterer oss i markedet. Det finnes jo ikke flere merker med størrelse og bredde som for eksempel Tudor eller OMEGA. Derimot er det en del spennende nisjemerker som kanskje utfyller det allerede eksisterende, og står for noe annet enn det vi allerede har. Samtidig så ønsker vi å gi merkene god plass og en tydelig eksponering. Det er ikke nødvendigvis å fylle butikken med klokker, men å tilby kundene bedre opplevelser. Slik butikken framstår har vi skapt en destinasjon som faktisk vekker oppmerksomhet. Det er litt unikt, også i verdensmålestokk, og vi har allerede en del besøkende som har tatt turen ene og alene for å se prosjektet vårt. Det handler ikke bare om størrelsen, men om hvordan konseptet er tenkt og måten det er løst på.
Hva tror du er det mest særegne trekket som er overraskende for alle som tar turen fra utlandet for å besøke Bjerke-huset?
– At vi er jordnære, folkelige og ujålete. Vi bruker mye tid på det i vår opplæring, du skal ikke dømme noen som kommer inn i butikken. Uansett hvem du er, eller hva du kjøper så skal du ha den samme opplevelsen. Det er stor forskjell på hva som er god service i Norge og andre steder i verden. Det er små detaljer som vi har jobbet med hele tiden, og som vi absolutt kommer til å fortsette å jobbe med, sier Aleksander Bjerke Opsahl.
Bank i bordet
Uansett hvor god planleggingen har vært vil sannhetens øyeblikk komme når butikken fylles av kunder. Administrasjonsdirektør Joakim Bjerke har ikke oppdaget noe som ikke fungerer, og at erfaringene så langt er at det meste har gått etter planen.
Tekst John Rørdam | Foto Pål Laukli
– Vi er alt i alt utrolig fornøyde med hvordan ting har gått etter åpningen. Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive, nesten over all forventning. Vi har tydeligvis vært godt nok forberedt, for det er jo veldig mange nye ting vi må forholde oss til. Det er et stort lokale, mange inngangsdører og helt nye måter for kundene å bevege seg på inne i butikken. Jeg må si at det har gått overaskende bra uten noen store utfordringer sett fra vår side. Vi gikk inn i et ukjent terreng med en liten kribling i magen, men heldigvis har vi truffet med våre antagelser. Det har vært et stort trøkk, og det har vært flere kunder innenfor dørene enn det vi hadde turt å håpe på. Lørdagene har foreløpig vært de største dagene med flere tusen klokkeinteresserte innenfor dørene, sier Joakim og legger til at det har nesten gått skummelt knirkefritt.
Den store tilstrømningen av kunder kan minne litt om myldret som dere har klart å skape på «Oslo Watch Fair». Har dere brukt noen erfaringer fra det arbeidet inn i dette nye konseptet?
– En hypotese vi hadde var at det ville gjøre en stor forskjell å gi merkene mer plass, og det viste seg å stemme. Før var merkene eksponert tett, men nå er det tydeligere skiller og mer plass til å vise seg frem. Det gir en bedre opplevelse, og vi opplever at kundene bruker mer tid, også på merker de kanskje ikke hadde planlagt å se på forhånd. Det kan være litt likt det vi har sett på «Oslo Watch Fair», sier Joakim.
Noen har kanskje savnet Rolex i den nye butikken, men der går det rykter om flere spennende nyheter?
– Ja, det blir også en helt ny butikk. Du vil finne Rolex Boutique i lokalene til Urmaker Bjerke i Nedre Slottsgate, og den blir organisert akkurat som butikkene i Bjerke-huset. Du møter et Rolex-univers i butikken, men de ansatte er fra Urmaker Bjerke. En liten forskjell er nok at Rolex har en del krav til hvordan opplevelsen skal være som er litt strengere enn hos de fleste andre merker. Det er ingen hemmelighet at Rolex er i en særstilling, og er så store at de kan sette sine egne premisser. Denne løsningen er god for alle parter, og gir både Rolex og de merkene du finner i Bjerke-huset muligheten til å skinne på en helt ny måte. Jeg er ganske sikker på at det blir et løft for alle parter. Byggeprosessen i Nedre Slottsgate har gått delvis parallelt med Bjerke-huset, og butikken vil åpne i løpet av november 2024, forklarer Joakim.
Så nå har dere senket skuldrene og nyter at Urmaker Bjerke er rigget for fremtiden?
– Ja, men vi har ikke vært så stresset, men det kan også skyldes at vi var så dypt fokusert på prosess og planlegging at det ikke var tid til å bli urolig. Denne reisen har vært så altoppslukende at det var først da vi klippet snora og folk fylte butikken at det egentlig gikk opp for oss at det var en realitet. Det var nesten en surrealistisk opplevelse å se butikken bli fylt opp av folk. Da gikk det plutselig opp for oss hva vi hadde jobbet med, men det har vært mest gøy og overraskende lite frustrasjon. Vi får også masse energi av alle de fantastisk positive tilbakemeldingene, avslutter Joakim som gleder seg til å jobbe med finjusteringen av alle detaljene i det store maskineriet som heter Bjerke-huset.