Bjerke-huset – en gamechanger for klokkeinteresserte
Oppdatert
30. oktober 2024
Prosessen fram til dørene til Bjerke-huset ble åpnet var spennende, og resultatet er en butikk som ikke har sitt sidestykke i Europa.
Tekst John Rørdam | Foto Pål Laukli
Administrasjonsdirektør Joakim Bjerke røper at det ikke var et mål i seg selv å åpne det som har blitt Europas største klokkebutikk.
– Det var ikke noe vi hadde sett for oss, men vi var på jakt etter mer butikkareal. Det var mange alternativer som ble vurdert, og utgangspunktet var å supplere det vi hadde. Plutselig dukket denne sjansen opp, og det var mange brikker som falt på plass. Det ble en intens periode hvor vi jobbet med å lande denne muligheten rett før påsken i 2023. Det er et valg som er definerende for driften, både med tanke på størrelse og beliggenhet. Vi hadde en tydelig visjon på hva vi ønsket at dette skulle bli, men planleggingen involverte mange. Merkene har vært involvert helt fra starten, og har vært viktige for at vi har klart å skape noe unikt, sier Joakim Bjerke.
Det er mange klokkeinteresserte som har gledet seg til å besøke den nye butikken, og med 2700 kvadratmeter å boltre seg på er det plass til å ha et godt assortert utvalg av klokker. Det mange kanskje lurer på er om det vil bli flere klokker tilgjengelig.
– Svaret på det er at vi skal fylle en butikk med et fantastisk sortiment, men i forhold til tilgjengelighet må vi forholde oss til at merkene har forskjellige strategier ut mot markedet. Det vi ser er at det er en sentralisering og at det snevres litt inn med antall utsalgssteder. Det generelle svaret er at det kanskje blir litt flere klokker å fordele på de gjenværende. Mitt inntrykk er at denne trenden gjelder de fleste merkene. Hvis du går noen år tilbake i tid var holdningen at det var best å spre seg så bredt som mulig, men mange merker stiller stadig strengere krav for å bli en forhandler. Det strammes litt inn, og det har rett og slett blitt tøffere å tilfredsstille merkene. Heldigvis så er vi i en posisjon hvor vi har en god miks av merker og klarer å oppfylle ønskene om eksponering og synlighet. I det nye Bjerke-huset er det god plass for merkene til å vise frem både klokker og identitet, sier Joakim Bjerke.
Bjerke-huset ligger i ærverdige lokaler på Egertorget, bygården som ble bygget rundt 1850 ble totalrestaurert tidlig på 1990-tallet. Da ble det lagt vekt på å føre den tilbake til det opprinnelige, dette arbeidet har blitt videreført i prosessen med å skape Bjerke-huset. Den senklassiske stilen er nå enda tydeligere, men inne i butikken framstår det både moderne og elegant. Urmaker Nils Olav Grøtnes har vært involvert i hele byggeprosessen, og kan røpe at alt ikke har vært helt enkelt underveis.
– Det har definitivt ikke manglet på utfordringer, og særlig i forhold til det å bygge nytt. Det er mange hensyn å ta, som at vi må ta hensyn til dagens krav og lover i et gammelt bygg. Når butikkene vil ha god takhøyde er det ikke alltid fysisk mulig å etterkomme det med begrensningene i bygningen. Da må vi være løsningsorienterte og tenke kreativt. Jeg synes vi har klart å finne gode kompromisser mellom norsk lov og klokkemerkenes ønsker. Det var viktig for oss at det ble lyst, åpent og oversiktlig. Det er løst på en måte som gjør det lett for kundene å orientere seg i bygget. Vi synes det er bedre nå enn slik det var tidligere. Det har rett og slett blitt helt fantastisk, sier Nils Olav synlig stolt over sluttresultatet.
Driftsleder Morten Fosshaug har jobbet med konseptet Bjerke-huset, og har vært sentral i planleggingen av prosjektet. Å gå inn i Bjerke-huset skal være en opplevelse, og Morten forklarer at det er med på å gjøre dette til en spesiell butikk.
– Hovedinngangen er inn til Urmaker Bjerke, men det er ikke tilfeldig at det er flere innganger. Flere av merkene har ønsket denne løsningen. Patek Philippe, Tudor, OMEGA, Panerai og IWC Schaffhausen får egne innganger og du kommer da først inn i en butikk som har en tydelig egen branding, men som samtidig er en integrert del av Bjerke-huset. Alle som jobber her er ansatt i Urmaker Bjerke, og jeg tror det er ganske unikt å bygge opp en butikk på denne måten. Vi vet ikke om noen i Europa som ligner på denne, og merkene har vært veldig positive til dette. Det blir på mange måter en perfekt blanding av å være en del av det Urmaker Bjerke står for, men samtidig ha en tydelig eksponering av eget brand, forteller Morten.
Med mange sterke aktører involvert var det kanskje ikke enkelt å gjøre alle fornøyde. Hvordan har samarbeidet med produsentene vært?
– Dette er på mange måter det samme som vi har gjort tidligere, bare i mye større skala.
I denne prosessen har vi hele veien kjent på en positivitet fra alle involverte. Det ble raskt et prestisjeprosjekt, ikke bare for oss, men for våre leverandører også. Så det å få den endelige kabalen til å gå opp, når alle er så investert i prosjektet, var en øvelse som krevde en del smidig diplomati. Det har vært en lang vei til mål, men heldigvis har alle parter ønsket å finne de beste løsningene. Det har vært nyttig å ha 100 års erfaring med å drive handel i Oslo, og vi vet at det er få ting som er hugget i stein. Derfor vet vi at Bjerke-huset vil være et dynamisk bygg som kan og vil justeres i takt med tiden. Det vi har nå er et fremragende utgangspunkt som kan tilpasses etter behov, sier Joakim Bjerke.
Har dere noen ganger underveis tenkt at dette blir for mye, nå har vi overvurdert klokkeinteressen?
– Nei, det er noe vi har sett og erfart gjennom lang tid, og det er at Norge er et «annerledesland», og det sier jeg ikke for at vi skal tenke stort og flott om oss selv. «Oslo Watch Fair» er et eksempel, fokuset der er helt forskjellig sammenlignet med andre steder i Europa. Publikummet er veldig engasjerte, nysgjerrige og interesserte. Alle er der for å se på klokker, diskutere klokker, og ta og føle på produktene. Det vi har gjort i Bjerke-huset er egentlig å lage en Watch Fair som skal gi folk den opplevelsen, at de kan komme, se og fordype seg i klokker og omgivelser som er skreddersydd for nettopp det. At denne butikken finnes i Oslo kan virke litt rart, vi er jo ikke det største landet i verden, men med den klokkeinteressen som finnes hos publikum her hjemme er dette en perfekt match, sier Joakim.
Hva er det som overrasker kundene mest når de kommer innom?
– Størrelsen! Det er over 2000 kvadratmeter butikk med de absolutt flotteste produktene. Jeg tror alle blir litt overveldet. Det som overrasket oss mest i prosessen var hvor mye som skjedde de siste ukene før åpning, og bare en uke før vi skulle åpne tror jeg de som kikket inn tenkte at det ikke ville gå. Men det gikk, om ikke med et nødskrik, så i hvert fall akkurat.
Opplevelse og destinasjon har vært to ord som går igjen i beskrivelsen av Bjerke-huset. Hvem er det dere ønsker skal komme, de som kjenner klokkene og merkene eller de som ikke helt vet hva de kan forvente seg?
– Vi håper Bjerke-huset vil tiltrekke seg et nytt publikum i tillegg til de som kjenner oss fra før. Vi vil jo beholde det vi står for, og ønsker at det skal være hyggelig å komme innom. Det er så klart noen krav i forhold til sikkerhet, men vi forsøker å gjøre det på en norsk måte. Du skal kunne komme på besøk og føle deg velkommen, forklarer Morten Fosshaug.
– Ja, og det er viktig, skyter Joakim Bjerke inn.
– Her er alle velkomne. Det er selvfølgelig lov å komme bare for å kikke. I tredje etasje er det også lokaler som vi bruker aktivt og som skal være en levende del av huset. Her inviterer vi til eventer og arrangementer i eget hus. Det er et aspekt ved det å kjøpe en klokke som vi forsøker å være bevisste på: Det er svært få som kjøper en klokke fordi de må. Folk kjøper klokker fordi de er interesserte, og kjøpsprosessen kan strekke seg over lang tid. Det har en verdi å være i den prosessen, og vi ønsker å gjøre alle møtene med kunder så gode som mulig. Det er også vår oppgave å gi inspirasjon og kunnskap på en måte som sprer glede. Så vi kan ha visninger, nyhetspresentasjoner, klokkeprater eller MasterClass. Det er hyggelig å kunne invitere på en klokkeprat over en uformell kopp kaffe eller lunsj i eget hus.